Examqo › בחינת הרישוי ברפואה › מועד 14 בפברואר 2022, שאלה 55
שאלה מבחינת הרישוי ברפואה · מועד 14 בפברואר 2022, שאלה 55
מפתח רשמי (לאחר ערעורים)
בן 30, רווק, מאובחן עם סכיזופרניה וסוכרת מסוג 1. נוטל טיפול תרופתי הכולל haloperidol ו-insulin -. לפני כחודשיים הוסף טיפול ב-aripiprazole -. הובא לחדר מיון עם שינוי חד במצבו, רגזן, באי שקט פסיכומוטורי, תוקפן. חשיבה לא מאורגנת. לא מתמצא בזמן ובמקום. מהי הסיבה הסבירה ביותר לשינוי במצבו?
- א.תופעת לוואי של הטיפול ב-aripiprazole
- ב.מצב מאני
- ג.החמרה של מחלת הסכיזופרניה
- ד.היפוגליקמיה (hypoglycemia)
הצגת התשובה וההסבר
מטופל עם סוכרת סוג 1 המקבל אינסולין, שמופיע עם שינוי חריף במצבו – אי-שקט, תוקפנות, חשיבה לא מאורגנת וחוסר התמצאות בזמן ובמקום – היפוגליקמיה (ד) עד שיוכח אחרת. חוסר התמצאות ושינוי חריף בהכרה מכוונים לדליריום ממקור אורגני ולא להחמרה פסיכיאטרית, ולכן יש לבדוק סוכר מיד. תופעת לוואי של Aripiprazole (א) – בעיקר אקתיזיה, ולא בלבול וחוסר התמצאות; לתרופה סיכון מטבולי נמוך. מצב מאני (ב) אינו סביר ללא הפרעה דו-קוטבית, ובמאניה ההתמצאות לרוב שמורה. החמרה של סכיזופרניה (ג) מתבטאת בפסיכוזה עם התמצאות שמורה, לא בבלבול חריף. נקודה מרכזית: בלבול וחוסר התמצאות חריפים במטופל באינסולין – למדוד גלוקוז מיד.
מפתח רשמי (לאחר ערעורים)
מקור רשמי: עמוד 776
הסבר מאת פרופסור ה-AI של Examqo — נבדק מול המפתח הרשמי. המקור שלמעלה מובא כפי שפורסם. במקרה של ספק בדקו בספר.
English
A 30-year-old single man is diagnosed with schizophrenia and diabetes type 1. He is treated with haloperidol and insulin. Aripiprazole was added 2 months ago. He is brought to the emergency room with an acute change in his condition, angry, psychomotor restlessness, and aggressive. His thoughts are unorganized and he is not oriented regarding time or place. Which of the following is the most likely explanation for his condition?
- A. Adverse effect of aripiprazole
- B. Manic state
- C. Exacerbation of schizophrenia
- D. Hypoglycemia
Answer: D
תרגלו את השאלה הזאת ועוד, עם ההסברים המלאים ובלי כרטיס אשראי.
להתחיל עכשיו